top of page
Szukaj

Zdalna kontrola tachografów- technologia DSRC

  • Zdjęcie autora: Kris W
    Kris W
  • 4 lis 2024
  • 2 minut(y) czytania

Pojazd inspekcji transportu drogowego

19 sierpnia bieżącego roku weszły w życie nowe przepisy, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. W ramach nowego prawa wprowadzono możliwość zdalnej kontroli ciężarówek, co pozwala na szybszą i bardziej efektywną preselekcję pojazdów do kontroli. Innowacyjne rozwiązanie umożliwia zdalne pobieranie danych z tachografów, a dzięki temu służby kontrolne mogą z dużą precyzją ocenić, które pojazdy wymagają zatrzymania i poddania szczegółowej kontroli.

 

System DSRC – technologia przyszłości w służbie inspektorów

Nowe przepisy unijne obligują państwa członkowskie do stosowania technologii DSRC (ang. Dedicated Short Range Communication), która pozwala na zdalny odczyt danych z tachografu pojazdu. DSRC zapewnia błyskawiczne przesyłanie danych z przejeżdżającego pojazdu wyposażonego w tachograf do systemu inspektorów – cała procedura zajmuje mniej niż sekundę. Dzięki temu inspektorzy mogą ocenić, czy dany pojazd spełnia wymagania i czy należy zatrzymać go do szczegółowej kontroli.


Obecnie z rozwiązania tego korzystają takie kraje jak Dania, Niemcy, Polska, Wielka Brytania oraz Włochy. Niemniej jednak nie wszystkie państwa Unii Europejskiej są już wyposażone w odpowiedni sprzęt, by móc w pełni korzystać z tej technologii.

 

Zakres kontroli – tachografy pierwszej i drugiej generacji

W przypadku pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy, inspektorzy mają możliwość pobrania danych dotyczących różnych parametrów technicznych pojazdu i pracy kierowcy. Liczba tych parametrów zależy od generacji tachografu zainstalowanego w pojeździe. Tachografy pierwszej generacji (G2V1) pozwalają na pobranie 19 parametrów, natomiast tachografy drugiej generacji (G2V2) umożliwiają pobranie aż 25 parametrów.

 

W ramach zdalnej kontroli mogą zostać sprawdzone między innymi:

  • ostatnia próba naruszenia zabezpieczeń,

  • najdłuższa przerwa w zasilaniu,

  • ewentualna usterka czujnika,

  • błędy wskazujące na manipulację tachografem,

  • dane kalibracyjne, w tym daty dwóch ostatnich kalibracji,

  • numer rejestracyjny pojazdu,

  • prędkość zarejestrowana przez tachograf

  • przypadki prowadzenia pojazdu bez ważnej karty kierowcy lub z kartą włożoną w trakcie jazdy.

 

Inspektorzy mogą również zweryfikować, czy kierowca nie przekroczył dozwolonych limitów czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego i dwutygodniowego.

 

Wyższa jakość nadzoru i szybsza reakcja na nieprawidłowości

Nowe przepisy stanowią istotny krok w stronę poprawy bezpieczeństwa drogowego oraz wydajności działań kontrolnych w krajach Unii Europejskiej. Dzięki technologii DSRC inspektorzy zyskują precyzyjne narzędzie, które umożliwia sprawne wyłapywanie nieprawidłowości bez konieczności zatrzymywania każdego pojazdu. Służby drogowe mają możliwość szybkiej reakcji na podejrzane przypadki, a zaawansowany system preselekcji pozwala zatrzymywać jedynie te ciężarówki, w których wykryto odchylenia od normy, na przykład związane z manipulacją tachografem.


Podsumowując, nowa technologia jest krokiem milowym w nadzorze drogowym, co przyczynia się do bezpieczniejszego ruchu drogowego oraz zmniejszenia liczby potencjalnych wykroczeń, jak nadmierna prędkość czy zbyt długi czas jazdy bez wymaganych przerw.

 

 
 
Reklama google ads (3).png
bottom of page