Zdalna kontrola tachografów- technologia DSRC
- Kris W
- 4 lis 2024
- 2 minut(y) czytania

19 sierpnia bieżącego roku weszły w życie nowe przepisy, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. W ramach nowego prawa wprowadzono możliwość zdalnej kontroli ciężarówek, co pozwala na szybszą i bardziej efektywną preselekcję pojazdów do kontroli. Innowacyjne rozwiązanie umożliwia zdalne pobieranie danych z tachografów, a dzięki temu służby kontrolne mogą z dużą precyzją ocenić, które pojazdy wymagają zatrzymania i poddania szczegółowej kontroli.
System DSRC – technologia przyszłości w służbie inspektorów
Nowe przepisy unijne obligują państwa członkowskie do stosowania technologii DSRC (ang. Dedicated Short Range Communication), która pozwala na zdalny odczyt danych z tachografu pojazdu. DSRC zapewnia błyskawiczne przesyłanie danych z przejeżdżającego pojazdu wyposażonego w tachograf do systemu inspektorów – cała procedura zajmuje mniej niż sekundę. Dzięki temu inspektorzy mogą ocenić, czy dany pojazd spełnia wymagania i czy należy zatrzymać go do szczegółowej kontroli.
Obecnie z rozwiązania tego korzystają takie kraje jak Dania, Niemcy, Polska, Wielka Brytania oraz Włochy. Niemniej jednak nie wszystkie państwa Unii Europejskiej są już wyposażone w odpowiedni sprzęt, by móc w pełni korzystać z tej technologii.
Zakres kontroli – tachografy pierwszej i drugiej generacji
W przypadku pojazdów wyposażonych w inteligentne tachografy, inspektorzy mają możliwość pobrania danych dotyczących różnych parametrów technicznych pojazdu i pracy kierowcy. Liczba tych parametrów zależy od generacji tachografu zainstalowanego w pojeździe. Tachografy pierwszej generacji (G2V1) pozwalają na pobranie 19 parametrów, natomiast tachografy drugiej generacji (G2V2) umożliwiają pobranie aż 25 parametrów.
W ramach zdalnej kontroli mogą zostać sprawdzone między innymi:
ostatnia próba naruszenia zabezpieczeń,
najdłuższa przerwa w zasilaniu,
ewentualna usterka czujnika,
błędy wskazujące na manipulację tachografem,
dane kalibracyjne, w tym daty dwóch ostatnich kalibracji,
numer rejestracyjny pojazdu,
prędkość zarejestrowana przez tachograf
przypadki prowadzenia pojazdu bez ważnej karty kierowcy lub z kartą włożoną w trakcie jazdy.
Inspektorzy mogą również zweryfikować, czy kierowca nie przekroczył dozwolonych limitów czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego i dwutygodniowego.
Wyższa jakość nadzoru i szybsza reakcja na nieprawidłowości
Nowe przepisy stanowią istotny krok w stronę poprawy bezpieczeństwa drogowego oraz wydajności działań kontrolnych w krajach Unii Europejskiej. Dzięki technologii DSRC inspektorzy zyskują precyzyjne narzędzie, które umożliwia sprawne wyłapywanie nieprawidłowości bez konieczności zatrzymywania każdego pojazdu. Służby drogowe mają możliwość szybkiej reakcji na podejrzane przypadki, a zaawansowany system preselekcji pozwala zatrzymywać jedynie te ciężarówki, w których wykryto odchylenia od normy, na przykład związane z manipulacją tachografem.
Podsumowując, nowa technologia jest krokiem milowym w nadzorze drogowym, co przyczynia się do bezpieczniejszego ruchu drogowego oraz zmniejszenia liczby potencjalnych wykroczeń, jak nadmierna prędkość czy zbyt długi czas jazdy bez wymaganych przerw.