Rejestrowanie czasu pracy kierowcy busa
- Kris W
- 22 kwi
- 2 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 24 kwi

Czy kierowca busa musi rejestrować czas pracy?
Tak. Pomimo że pojazdy do 3,5 t nie muszą mieć tachografu, kierowcy busów również muszą prowadzić ewidencję czasu pracy. Obowiązek ten wynika z ustawy o czasie pracy kierowców, która dotyczy wszystkich zawodowych kierowców – niezależnie od rodzaju zatrudnienia czy typu pojazdu.
Nowe przepisy dla międzynarodowych przewozów pojazdami od 2,5 do 3,5 tony
Od 21 maja 2022 roku firmy realizujące międzynarodowy transport drogowy pojazdami o DMC od 2,5 t do 3,5 t są objęte obowiązkiem:
posiadania licencji przewoźnika drogowego,
utrzymania zabezpieczenia finansowego (1800 euro na pierwszy pojazd, 900 euro na każdy kolejny),
prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców.
Od 1 lipca 2026 r. kierowców tych pojazdów będą obowiązywać przepisy unijne (Rozporządzenia WE 561/2006 i WE 165/2014), a więc także obowiązek posiadania tachografu. Do tego czasu ewidencja powinna być prowadzona na podstawie krajowych przepisów.
Jak ewidencjonować czas pracy kierowcy pojazdu do 3,5 tony?
Obecnie przedsiębiorcy mają trzy możliwości:
Instalacja tachografu (opcjonalna, ale kosztowna).
Zastosowanie systemów GPS
Rejestracja ręczna – najbardziej czasochłonna, najmniej polecana, ale nadal obowiązująca.
Ważne, aby ewidencja była rzetelna, kompletna i dostępna na wypadek kontroli.
Organy kontrolne mogą sprawdzać dokumenty z różnych źródeł takie jak: faktury, dokumenty przewozowe, systemy opłat drogowych.
Co zawiera ewidencja czasu pracy kierowcy?
Prawidłowa ewidencja powinna uwzględniać:
czas jazdy i inne czynności (załadunek, rozładunek, formalności, sprzątanie pojazdu itp.),
dyżury i czas gotowości,
przerwy i odpoczynki (11h dobowo, 35h tygodniowo),
godziny nadliczbowe, praca w nocy, w święta i niedziele,
czas pracy w ramach delegacji zagranicznej (dla rozliczeń płac sektorowych).
Jak dokumentować czas pracy bez tachografu?
W przypadku przewozów busami lub pracy mieszanej (bus + ciężarówka z tachografem), należy wystawić tzw. zaświadczenia o działalności kierowcy (tzw. „urlopówki”).
Dla bezpieczeństwa warto przygotować dwa dokumenty:
Jeden za czas innej pracy (jazda busem, magazyn),
Drugi za okres odpoczynku (zaznaczenie rubryki nr 14–16).
Wpisy manualne w tachografie są dokładniejsze, ale bardziej ryzykowne ze względu na łatwość popełnienia błędów.
Kary za brak ewidencji czasu pracy – czego unikać?
Brak prowadzenia ewidencji to poważne naruszenie:
Brak ewidencji czasu pracy (art. 25 ust. 1, art. 26d) – kara 1000 zł za każdego kierowcę.
Fałszowanie ewidencji lub odmowa jej udostępnienia – kara 8000 zł, traktowana jako bardzo poważne naruszenie.
Nieprzestrzeganie norm czasu pracy, przerw lub odpoczynków – dodatkowe sankcje administracyjne i finansowe.
Warto pamiętać, że kontrola może bazować na wszelkich dokumentach związanych z działalnością transportową – nie tylko na danych z tachografu.
Podsumowanie
Kierowcy busów i lekkich pojazdów do 3,5 tony muszą prowadzić ewidencję czasu pracy.
Dla przewozów międzynarodowych od 2,5 t – wymagana licencja i pełna dokumentacja.
Do 1 lipca 2026 r. obowiązują jeszcze krajowe przepisy, ale później wchodzą normy unijne.
Ewidencję można prowadzić ręcznie, przez GPS lub z pomocą tachografu.
Błędy w dokumentacji mogą kosztować firmę nawet 8000 zł za kierowcę!