top of page
Szukaj

Rejestrowanie czasu pracy kierowcy busa

  • Zdjęcie autora: Kris W
    Kris W
  • 22 kwi
  • 2 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 24 kwi



Czy kierowca busa musi rejestrować czas pracy?


Tak. Pomimo że pojazdy do 3,5 t nie muszą mieć tachografu, kierowcy busów również muszą prowadzić ewidencję czasu pracy. Obowiązek ten wynika z ustawy o czasie pracy kierowców, która dotyczy wszystkich zawodowych kierowców – niezależnie od rodzaju zatrudnienia czy typu pojazdu.


Nowe przepisy dla międzynarodowych przewozów pojazdami od 2,5 do 3,5 tony


Od 21 maja 2022 roku firmy realizujące międzynarodowy transport drogowy pojazdami o DMC od 2,5 t do 3,5 t są objęte obowiązkiem:


  • posiadania licencji przewoźnika drogowego,

  • utrzymania zabezpieczenia finansowego (1800 euro na pierwszy pojazd, 900 euro na każdy kolejny),

  • prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców.


Od 1 lipca 2026 r. kierowców tych pojazdów będą obowiązywać przepisy unijne (Rozporządzenia WE 561/2006 i WE 165/2014), a więc także obowiązek posiadania tachografu. Do tego czasu ewidencja powinna być prowadzona na podstawie krajowych przepisów.


Jak ewidencjonować czas pracy kierowcy pojazdu do 3,5 tony?


Obecnie przedsiębiorcy mają trzy możliwości:

  1. Instalacja tachografu (opcjonalna, ale kosztowna).

  2. Zastosowanie systemów GPS 

  3. Rejestracja ręczna – najbardziej czasochłonna, najmniej polecana, ale nadal obowiązująca.


Ważne, aby ewidencja była rzetelna, kompletna i dostępna na wypadek kontroli.

Organy kontrolne mogą sprawdzać dokumenty z różnych źródeł takie jak: faktury, dokumenty przewozowe, systemy opłat drogowych.


Co zawiera ewidencja czasu pracy kierowcy?


Prawidłowa ewidencja powinna uwzględniać:


  • czas jazdy i inne czynności (załadunek, rozładunek, formalności, sprzątanie pojazdu itp.),

  • dyżury i czas gotowości,

  • przerwy i odpoczynki (11h dobowo, 35h tygodniowo),

  • godziny nadliczbowe, praca w nocy, w święta i niedziele,

  • czas pracy w ramach delegacji zagranicznej (dla rozliczeń płac sektorowych).


Jak dokumentować czas pracy bez tachografu?


W przypadku przewozów busami lub pracy mieszanej (bus + ciężarówka z tachografem), należy wystawić tzw. zaświadczenia o działalności kierowcy (tzw. „urlopówki”).


Dla bezpieczeństwa warto przygotować dwa dokumenty:

  • Jeden za czas innej pracy (jazda busem, magazyn),

  • Drugi za okres odpoczynku (zaznaczenie rubryki nr 14–16).


Wpisy manualne w tachografie są dokładniejsze, ale bardziej ryzykowne ze względu na łatwość popełnienia błędów.


Kary za brak ewidencji czasu pracy – czego unikać?


Brak prowadzenia ewidencji to poważne naruszenie:


  • Brak ewidencji czasu pracy (art. 25 ust. 1, art. 26d) – kara 1000 zł za każdego kierowcę.

  • Fałszowanie ewidencji lub odmowa jej udostępnienia – kara 8000 zł, traktowana jako bardzo poważne naruszenie.

  • Nieprzestrzeganie norm czasu pracy, przerw lub odpoczynków – dodatkowe sankcje administracyjne i finansowe.


Warto pamiętać, że kontrola może bazować na wszelkich dokumentach związanych z działalnością transportową – nie tylko na danych z tachografu.


Podsumowanie


Kierowcy busów i lekkich pojazdów do 3,5 tony muszą prowadzić ewidencję czasu pracy.


Dla przewozów międzynarodowych od 2,5 t – wymagana licencja i pełna dokumentacja.


Do 1 lipca 2026 r. obowiązują jeszcze krajowe przepisy, ale później wchodzą normy unijne.


Ewidencję można prowadzić ręcznie, przez GPS lub z pomocą tachografu.


Błędy w dokumentacji mogą kosztować firmę nawet 8000 zł za kierowcę!

 
 
Reklama google ads (3).png
bottom of page