top of page
Szukaj

Obowiązkowa wymiana tachografów

Zaktualizowano: 12 paź


Tachograf

Wymiana tachografów dotyczy wyłącznie pojazdów realizujących międzynarodowe przewozy drogowe na terenie Unii Europejskiej. Głównym powodem wymiany dotychczasowych tachografów na nowe urządzenia jest zmiana przepisów. Wprowadzenie inteligentnych tachografów to długofalowy proces podzielony na etapy.


Inteligentne tachografy drugiej generacji- obowiązkowa wymiana

W branży transportowej zbliża się znacząca zmiana, która wpłynie na przewoźników realizujących międzynarodowe przewozy drogowe. Obowiązkowa wymiana tachografów, zaplanowana na nadchodzące lata, dotyczy pojazdów ciężarowych i autobusów o masie powyżej 3,5 tony. Jest to konsekwencja przepisów unijnych, które wprowadzają wymóg instalacji inteligentnych tachografów drugiej generacji. Ta technologiczna transformacja ma na celu nie tylko lepszą kontrolę czasu pracy kierowców, ale także usprawnienie nadzoru nad międzynarodowym transportem drogowym.


Dlaczego wymiana tachografów jest konieczna?

Wymiana tachografów dotyczy wyłącznie pojazdów realizujących międzynarodowe przewozy drogowe na terenie Unii Europejskiej. Głównym powodem wymiany dotychczasowych tachografów na nowe urządzenia jest zmiana przepisów. Wymiana tachografów jest jedną z wytycznych pakietu mobilności. Inteligentne tachografy drugiej generacji oferują zaawansowane funkcje, które umożliwiają precyzyjne monitorowanie czasu pracy kierowców, automatyczne rejestrowanie przekroczeń granic oraz zdalne odczyty danych.


Kiedy wymienić tachograf?

Wprowadzenie inteligentnych tachografów to długofalowy proces podzielony na etapy. Harmonogram wymiany tachografów składa się z czterech etapów.

Etap 1 Od 21.08.2023 roku wszystkie nowe pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony muszą zostać wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji.

Etap 2 Do 31 grudnia 2024 r. należy wymienić tachograf analogowy oraz nieinteligentny tachograf cyfrowy (G1) na inteligentny tachograf pierwszej (G2V1) lub drugiej generacji (G2V2).

Etap 3 Od 19 sierpnia 2025 r. wszystkie pojazdy wykonujące przewozy międzynarodowe muszą być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji (G2V2).

Etap 4 Od 1 lipca 2026 r. wszystkie pojazdy o dmc od 2,5t wykonujące międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy, muszą być wyposażone w inteligentny tachograf drugiej generacji.


Jakie są nowe funkcje tachografów?

Inteligentny tachograf drugiej generacji wyróżnia się na tle swoich poprzedników między innymi funkcją automatycznego rejestrowania przekroczeń granic, co eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania danych przez kierowcę, dodatkowo będzie możliwość rejestrowania załadunków i rozładunków niestety ta funkcja będzie wymagać od kierowcy manualnego wprowadzenia danych do urządzenia. Nowe tachografy wyposażone są również we wbudowany interfejs bluetooth do komunikacji z zewnętrznymi aplikacjami oraz posiada znacznie bardziej rozbudowaną pamięć w porównaniu do poprzednich wersji.

Nowa generacja tachografów wprowadza szereg innowacyjnych funkcji, które wspierają zarówno przewoźników, jak i organy kontrolne w lepszym zarządzaniu danymi dotyczącymi bezpieczeństwa na drogach oraz przestrzegania przepisów.


Koszty i kary za niedopełnienie obowiązku wymiany tachografu

Obowiązkowa wymiana tachografów wiąże się jednak z kosztami, które mogą stanowić istotne obciążenie dla firm transportowych. Szacuje się, że koszt wymiany tachografu wynosi około 4500-5000 złotych na pojazd. Należy także pamiętać, że wymiana samego tachografu to nie wszystko – konieczna jest również kalibracja urządzenia oraz wymiana czujnika ruchu, co może zwiększyć łączny koszt wymiany tachografu.

Zignorowanie obowiązku wymiany tachografu niesie za sobą poważne konsekwencje finansowe. Firmy, które nie spełnią wymogów w terminie, mogą zostać ukarane grzywną w wysokości 10 000 zł, a osoba zarządzająca transportem – 2000 zł. Co więcej, pojazd, który nie zostanie wyposażony w nowoczesny tachograf, nie będzie mógł realizować przewozów międzynarodowych. Kary za brak wymiany tachografu różnią się w zależności od kraju, najwyższą karę można otrzymać we Francji, gdzie grzywna może wynosić nawet 30 000€.


Warto zatem już teraz zaplanować wymianę tachografów, aby uniknąć problemów związanych z terminami oraz ewentualnymi opóźnieniami w dostępności urządzeń na rynku. Dzięki temu firmy transportowe będą mogły sprawnie przejść przez proces wymiany, minimalizując przestoje i unikną kary za brak wymiany tachografu.


Czy Polscy przewoźnicy otrzymają dopłaty do wymiany tachografów?

Niestety Polscy przewoźnicy nie otrzymają dofinansowania na nowe tachografy G2V2. Początkowo Ministerstwo Infrastruktury próbowało uzyskać odpowiednie środki, lecz projekt nie otrzymał akceptacji w toku uzgodnień międzyresortowych.

bottom of page