
Komisja Europejska wraz z państwami członkowskimi Unii Europejskiej zdecydowała o wprowadzeniu okresu przejściowego dotyczącego obowiązku instalacji tachografów inteligentnych drugiej generacji. Informację tę potwierdził polski resort infrastruktury w komunikacie z 20 grudnia 2024 roku.
Okres przejściowy do końca lutego 2025 roku
Zgodnie z podjętą decyzją, kierowcy i przewoźnicy wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe nie będą karani za brak nowych tachografów w okresie od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku. W tym czasie służby kontrolne ograniczą się do pouczania kierowców o obowiązku wymiany urządzeń na najnowsze wersje rejestratorów.
Decyzja o wydłużeniu okresu przejściowego ma na celu złagodzenie trudności związanych z dostosowaniem się do nowych wymogów, szczególnie w kontekście czasu i kosztów potrzebnych na wymianę urządzeń w pojazdach.
Więcej informacji na temat wymiany tachografów znajdziesz tutaj.
Edukacja zamiast kar
Podczas trwania okresu przejściowego właściwe służby kontrolne w całej UE skoncentrują się na działaniach edukacyjnych. Kierowcy oraz przewoźnicy będą informowani o obowiązku instalacji tachografów drugiej generacji, co ma ułatwić płynne przejście na nowy system po zakończeniu tego okresu.
Co dalej?
Od 1 marca 2025 roku brak nowoczesnych tachografów w pojazdach realizujących międzynarodowe przewozy drogowe będzie skutkował nakładaniem kar. Dlatego ważne jest, aby przedsiębiorcy transportowi już teraz podejmowali działania przygotowawcze, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji w przyszłości.