top of page
Szukaj

Odczytywanie danych z kart kierowców – Przepisy, Proces i Najczęstsze Problemy

Zaktualizowano: 20 sty



Jak odczytać dane z karty kierowcy?


Odczytywanie danych z kart kierowców to kluczowy element zarządzania czasem pracy kierowcy. Podczas pobierania danych trzeba dysponować odpowiednim narzędziem, ale także widzieć jaka jest częstotliwość pobierania danych określona w przepisach. Oto jak krok po kroku przeprowadzić ten proces.


Proces odczytywania danych z kart kierowców – jak pobrać dane z karty kierowcy


Aby odczytać dane z karty kierowcy, potrzebujesz czytnika kart kierowców i tachografów. Jest to urządzenie umożliwiające pobieranie i zapisywanie danych. Zazwyczaj posiada dwa złącza, jedno służące do pobierania danych z karty oraz drugie- służące do pobierania danych z tachografu. Są również urządzenia które wykonują tylko jeden rodzaj odczytu.


Na rynku jest dostępnych wiele urządzeń odczytujących dane z kart i tachografów, to jakie urządzenie wybierzesz nie ma większego znaczenia. Każdy odczyt jest identyczny nieważne jakim urządzeniem został wykonany. Wyjątkiem na jaki trzeba od niedawna zwrócić uwagę jest kompatybilność z kartami G2V2 oraz inteligentnymi tachografami cyfrowymi drugiej generacji.


Sam proces pobierania danych jest bardzo prosty- ogranicza się wyłącznie do uruchomiania urządzenia oraz umieszczenia w nim karty. Plik zapisuje się w pamięci urządzenia w formacie ".ddd". Taki plik należy zgrać na komputer ponieważ jest on niezbędny do rozliczenia czasu pracy kierowcy. Jeśli potrzebujesz pomocy z rozliczeniem czasu pracy kierowcy, chętnie Ci pomożemy kliknij tutaj.


Wyjaśnienie zapisów na pliku kierowcy
Tak wygląda zapisany na komputerze odczyt z karty kierowcy.

Warto wiedzieć co oznacza nazwa pliku, może to ułatwić operowanie plikami i odróżnianie ich od siebie. Powyżej na grafice wyjaśniono co oznacza poszczególny zapis.


Pliku z karty nie da się otworzyć na komputerze bez specjalnego oprogramowanie.


Terminy odczytywania kart oraz tachografów


  • Karty kierowców: odczyt danych musi odbywać się co najmniej raz na 28 dni.

  • Tachografy cyfrowe: odczyt należy przeprowadzać przynajmniej raz na 90 dni.



Najczęstsze błędy przy odczycie danych z kart kierowców


Podczas odczytywania danych mogą pojawić się błędy, które mają znaczenie podczas wyliczania czasu pracy kierowcy. Oto najczęstsze z nich:


  1. Brak odczytu w przypadku ustania stosunku pracy

    • Częstą sytuacją jest brak odczytu zwolnionego kierowcy. Przykładowo, ostatni odczyt kierowcy jest z dnia 21.01, załóżmy, że 24.01 zostaje zwolniony, i tego dnia ostatni raz jest obecny w siedzibie firmy. Firma zapomina pobrać dane z karty w ostatnim dniu, kiedy kierowca jest obecny w firmie. Skutkiem jest brak danych za okres od 22.01 do 24.01.


  2. Brak odczytu ze "starej" karty

    • Często również zdarza się, że gdy kierowca wymienia kartę na nową, firma zapomina pobrać wszystkie dane z karty, która utraciła ważność. Należy pamiętać, że dane nie przechodzą ze starej karty na nową. Zawsze należy odczytać starą kartę do końca.

Przepisy regulujące odczytywanie danych z kart kierowców


Obowiązki dotyczące odczytywania danych są określone zarówno w przepisach unijnych, jak i krajowych. Kluczowe regulacje to:

  • Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Określa obowiązek odczytu danych i zasady ich przechowywania.

  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 Ustanawia maksymalne terminy odczytywania danych z kart kierowców i tachografów.

  • Polskie rozporządzenie z 23 sierpnia 2007 r. Reguluje częstotliwość pobierania danych oraz warunki ich archiwizacji.

bottom of page