
Jak odczytać dane z karty kierowcy?
Odczytywanie danych z kart kierowców to kluczowy element zarządzania czasem pracy kierowcy. Podczas pobierania danych trzeba dysponować odpowiednim narzędziem, ale także widzieć jaka jest częstotliwość pobierania danych określona w przepisach. Oto jak krok po kroku przeprowadzić ten proces.
Proces odczytywania danych z kart kierowców – jak pobrać dane z karty kierowcy
Aby odczytać dane z karty kierowcy, potrzebujesz czytnika kart kierowców i tachografów. Jest to urządzenie umożliwiające pobieranie i zapisywanie danych. Zazwyczaj posiada dwa złącza, jedno służące do pobierania danych z karty oraz drugie- służące do pobierania danych z tachografu. Są również urządzenia które wykonują tylko jeden rodzaj odczytu.
Na rynku jest dostępnych wiele urządzeń odczytujących dane z kart i tachografów, to jakie urządzenie wybierzesz nie ma większego znaczenia. Każdy odczyt jest identyczny nieważne jakim urządzeniem został wykonany. Wyjątkiem na jaki trzeba od niedawna zwrócić uwagę jest kompatybilność z kartami G2V2 oraz inteligentnymi tachografami cyfrowymi drugiej generacji.
Sam proces pobierania danych jest bardzo prosty- ogranicza się wyłącznie do uruchomiania urządzenia oraz umieszczenia w nim karty. Plik zapisuje się w pamięci urządzenia w formacie ".ddd". Taki plik należy zgrać na komputer ponieważ jest on niezbędny do rozliczenia czasu pracy kierowcy. Jeśli potrzebujesz pomocy z rozliczeniem czasu pracy kierowcy, chętnie Ci pomożemy kliknij tutaj.

Warto wiedzieć co oznacza nazwa pliku, może to ułatwić operowanie plikami i odróżnianie ich od siebie. Powyżej na grafice wyjaśniono co oznacza poszczególny zapis.
Pliku z karty nie da się otworzyć na komputerze bez specjalnego oprogramowanie.
Terminy odczytywania kart oraz tachografów
Karty kierowców: odczyt danych musi odbywać się co najmniej raz na 28 dni.
Tachografy cyfrowe: odczyt należy przeprowadzać przynajmniej raz na 90 dni.
Najczęstsze błędy przy odczycie danych z kart kierowców
Podczas odczytywania danych mogą pojawić się błędy, które mają znaczenie podczas wyliczania czasu pracy kierowcy. Oto najczęstsze z nich:
Brak odczytu w przypadku ustania stosunku pracy
Częstą sytuacją jest brak odczytu zwolnionego kierowcy. Przykładowo, ostatni odczyt kierowcy jest z dnia 21.01, załóżmy, że 24.01 zostaje zwolniony, i tego dnia ostatni raz jest obecny w siedzibie firmy. Firma zapomina pobrać dane z karty w ostatnim dniu, kiedy kierowca jest obecny w firmie. Skutkiem jest brak danych za okres od 22.01 do 24.01.
Brak odczytu ze "starej" karty
Często również zdarza się, że gdy kierowca wymienia kartę na nową, firma zapomina pobrać wszystkie dane z karty, która utraciła ważność. Należy pamiętać, że dane nie przechodzą ze starej karty na nową. Zawsze należy odczytać starą kartę do końca.
Przepisy regulujące odczytywanie danych z kart kierowców
Obowiązki dotyczące odczytywania danych są określone zarówno w przepisach unijnych, jak i krajowych. Kluczowe regulacje to:
Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Określa obowiązek odczytu danych i zasady ich przechowywania.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 Ustanawia maksymalne terminy odczytywania danych z kart kierowców i tachografów.
Polskie rozporządzenie z 23 sierpnia 2007 r. Reguluje częstotliwość pobierania danych oraz warunki ich archiwizacji.