top of page
Szukaj

🚨 5 Częstych naruszeń popełnianych przez firmy transportowe przy kontrolach ITD

Kontrole Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) potrafią zaskoczyć nawet doświadczonych przewoźników. Wielu błędów można jednak łatwo uniknąć – wystarczy wiedzieć, gdzie firmy najczęściej popełniają błędy. Poniżej przedstawiamy 5 częstych naruszeń, które mogą skończyć się wysokim mandatem, a niektóre nawet utratą dobrej reputacji przewoźnika.



1. 🕒 Nieterminowe odczytywanie kart kierowców i tachografów



Firmy mają obowiązek regularnego odczytu danych z tachografów i kart kierowców – odpowiednio co najmniej co 90 dni (tachograf) i co 28 dni (karta kierowcy).


Jak temu zapobiec?


Jednym z rozwiązań jest wdrożenie systemów automatycznego odczytu danych lub przypomnienia kalendarzowe i harmonogramy sczytywania.




2. ⏱️ Naruszenia czasu pracy kierowców – brak wymaganych przerw i przekraczanie limitów pracy w porze nocnej



Wielu kierowców (i firm) błędnie interpretuje przepisy dotyczące przerw. Skupiają się na czasie jazdy, zapominając, że przerwy obowiązują również przy czasie pracy (jazda + inne czynności).


🔹 Jeśli czas pracy przekracza 6 godzin, kierowca powinien mieć co najmniej:


  • 30 minut przerwy, jeśli czas pracy wynosi do 9 godzin

  • 45 minut przerwy, jeśli przekracza 9 godzin


Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy:

Art. 13. Ustawa o Czasie Pracy Kierowców z dnia 16.04.2004r.


Niedopełnienie tego obowiązku jest traktowane jako naruszenie przepisów o czasie pracy, nawet jeśli kierowca nie prowadził pojazdu przez cały ten czas.



🕛 Drugie naruszenie: przekroczenie limitu pracy w porze nocnej


Zgodnie z art. 21 Ustawy o czasie pracy kierowców (UoCPK) oraz art. 2 pkt 6a tej ustawy:


📌 Pora nocna to okres czterech godzin między 00:00 a 07:00, ustalany w regulaminie pracy lub innych aktach wewnętrznych firmy.


Jeśli jakakolwiek część pracy przypada na porę nocną, to całkowity czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 10 godzin w danej dobie.


Ten przepis bywa pomijany, zwłaszcza przy planowaniu nocnych przejazdów, co grozi naruszeniem i karami.


Jak temu zapobiec?


  • Jasne określenie pory nocnej w regulaminie pracy

  • Weryfikacja grafików i planów przejazdu pod kątem limitu 10 godzin


👉 Oczywiście występują u kierowców także inne naruszenia związane z czasem pracy, jednak te opisane powyżej pojawiają się najczęściej i co gorsza – wielu kierowców nie ma świadomości, że łamie przepisy. To właśnie brak wiedzy, a nie zła wola, jest główną przyczyną wielu uchybień.




3. ❌ Jazda bez włożonej karty kierowcy



Kierowca prowadzi pojazd bez zarejestrowanej aktywności w tachografie – jazda bez karty w slocie tachografu.


Co grozi?


  • Poważne naruszenie klasyfikowane jako fałszowanie danych

  • Mandat w wysokości 2 tys. zł



Jak temu zapobiec?


  • Tak naprawdę jedyną opcją zapobiegania jest szkolenie z obsługi tachografu i wyjaśnienie jak istotna jest kwestia rejestrowania wszystkich aktywności na karcie oraz poinformowanie o konsekwencjach ich braku.




4. 🛠️ Brak ważnej kalibracji tachografu



Tachograf musi być kalibrowany:


  • co 2 lata,

  • po każdej ingerencji w urządzenie lub układ pojazdu, np.:

    • wymianie opon na osi napędowej,

    • demontażu/naprawie impulsatora ze skrzyni biegów,

    • każdej wymianie modułu GPS,

    • naprawie czy wymianie wewnętrznych elementów tachografu,

    • zmianie numeru rejestracyjnego pojazdu.

    • zerwanie plomb zabezpieczających na tachografie lub na impulsatorze

    • jakiekolwiek uszkodzenie tachografu lub wadliwe działanie tachografu


Co grozi?


  • Mandaty do kilku tysięcy zł za brak aktualnej kalibracji lub naruszenie plomb.

  • Podejrzenie manipulacji lub świadomego fałszowania danych, co może skutkować postępowaniem karnym.

  • Problemy przy nowej kontroli – ITD może skierować pojazd na badanie w stacji kontroli pojazdów na koszt przedsiębiorcy.


Jak temu zapobiec?


  • Automatyczne przypomnienia o zbliżających się kalibracjach i obowiązkowym sprawdzeniu plomb.

  • Procedura powdrożeniowa: po każdej naprawie czy wymianie części związanej z tachografem od razu umawiaj kalibrację.




5. 🔧 Brak ważnego przeglądu technicznego pojazdu


Przegląd techniczny ciężarówki

Pojazd bez ważnego badania technicznego nie powinien w ogóle wyjechać na drogę – to poważne zagrożenie bezpieczeństwa. To naruszenie wykrywane jest najczęściej na drodze- podczas zatrzymania kierowcy na drodze. Brak ważnego przeglądu to najpoważniejsze naruszenie, które automatycznie wszczyna postępowanie w firmie o utratę dobrej reputacji przez przewoźnika.


Co grozi?


  • Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

  • Mandaty dla kierowcy i przedsiębiorcy

  • Zatrzymanie pojazdu do czasu wykonania badania

  • Utrata dobrej reputacji



Przybliżyliśmy 5 częstych naruszeń popełnianych przez firmy transportowe, które podczas kontroli ITD wychodzą najczęściej na jaw – od nieterminowego odczytu danych, przez błędy w ewidencji czasu pracy, aż po problemy z kalibracją tachografu i przeglądami technicznymi.

Choć każdy z opisanych punktów może wydawać się drobnym uchybieniem, ich suma przekłada się na wysokie kary finansowe, ryzyko utraty dowodów rejestracyjnych, a przede wszystkim na utratę dobrej reputacji przewoźnika.

Dlatego warto wdrożyć procedury: automatyczne systemy przypomnień, regularne szkolenia dla kierowców i osób zarządzających flotą, a także stały monitoring dokumentacji.

 
 
Reklama google ads (3).png
bottom of page