🚨 5 Częstych naruszeń popełnianych przez firmy transportowe przy kontrolach ITD
- Mikołaj Woliński
- 25 cze
- 3 minut(y) czytania

Kontrole Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) potrafią zaskoczyć nawet doświadczonych przewoźników. Wielu błędów można jednak łatwo uniknąć – wystarczy wiedzieć, gdzie firmy najczęściej popełniają błędy. Poniżej przedstawiamy 5 częstych naruszeń, które mogą skończyć się wysokim mandatem, a niektóre nawet utratą dobrej reputacji przewoźnika.
1. 🕒 Nieterminowe odczytywanie kart kierowców i tachografów

Firmy mają obowiązek regularnego odczytu danych z tachografów i kart kierowców – odpowiednio co najmniej co 90 dni (tachograf) i co 28 dni (karta kierowcy).
Jak temu zapobiec?
Jednym z rozwiązań jest wdrożenie systemów automatycznego odczytu danych lub przypomnienia kalendarzowe i harmonogramy sczytywania.
2. ⏱️ Naruszenia czasu pracy kierowców – brak wymaganych przerw i przekraczanie limitów pracy w porze nocnej

Wielu kierowców (i firm) błędnie interpretuje przepisy dotyczące przerw. Skupiają się na czasie jazdy, zapominając, że przerwy obowiązują również przy czasie pracy (jazda + inne czynności).
🔹 Jeśli czas pracy przekracza 6 godzin, kierowca powinien mieć co najmniej:
30 minut przerwy, jeśli czas pracy wynosi do 9 godzin
45 minut przerwy, jeśli przekracza 9 godzin
Skrócenie obowiązkowej przerwy w pracy:
Art. 13. Ustawa o Czasie Pracy Kierowców z dnia 16.04.2004r.
Niedopełnienie tego obowiązku jest traktowane jako naruszenie przepisów o czasie pracy, nawet jeśli kierowca nie prowadził pojazdu przez cały ten czas.
🕛 Drugie naruszenie: przekroczenie limitu pracy w porze nocnej
Zgodnie z art. 21 Ustawy o czasie pracy kierowców (UoCPK) oraz art. 2 pkt 6a tej ustawy:
📌 Pora nocna to okres czterech godzin między 00:00 a 07:00, ustalany w regulaminie pracy lub innych aktach wewnętrznych firmy.
Jeśli jakakolwiek część pracy przypada na porę nocną, to całkowity czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 10 godzin w danej dobie.
Ten przepis bywa pomijany, zwłaszcza przy planowaniu nocnych przejazdów, co grozi naruszeniem i karami.
Jak temu zapobiec?
Jasne określenie pory nocnej w regulaminie pracy
Weryfikacja grafików i planów przejazdu pod kątem limitu 10 godzin
👉 Oczywiście występują u kierowców także inne naruszenia związane z czasem pracy, jednak te opisane powyżej pojawiają się najczęściej i co gorsza – wielu kierowców nie ma świadomości, że łamie przepisy. To właśnie brak wiedzy, a nie zła wola, jest główną przyczyną wielu uchybień.
3. ❌ Jazda bez włożonej karty kierowcy

Kierowca prowadzi pojazd bez zarejestrowanej aktywności w tachografie – jazda bez karty w slocie tachografu.
Co grozi?
Poważne naruszenie klasyfikowane jako fałszowanie danych
Mandat w wysokości 2 tys. zł
Jak temu zapobiec?
Tak naprawdę jedyną opcją zapobiegania jest szkolenie z obsługi tachografu i wyjaśnienie jak istotna jest kwestia rejestrowania wszystkich aktywności na karcie oraz poinformowanie o konsekwencjach ich braku.
4. 🛠️ Brak ważnej kalibracji tachografu

Tachograf musi być kalibrowany:
co 2 lata,
po każdej ingerencji w urządzenie lub układ pojazdu, np.:
wymianie opon na osi napędowej,
demontażu/naprawie impulsatora ze skrzyni biegów,
każdej wymianie modułu GPS,
naprawie czy wymianie wewnętrznych elementów tachografu,
zmianie numeru rejestracyjnego pojazdu.
zerwanie plomb zabezpieczających na tachografie lub na impulsatorze
jakiekolwiek uszkodzenie tachografu lub wadliwe działanie tachografu
Co grozi?
Mandaty do kilku tysięcy zł za brak aktualnej kalibracji lub naruszenie plomb.
Podejrzenie manipulacji lub świadomego fałszowania danych, co może skutkować postępowaniem karnym.
Problemy przy nowej kontroli – ITD może skierować pojazd na badanie w stacji kontroli pojazdów na koszt przedsiębiorcy.
Jak temu zapobiec?
Automatyczne przypomnienia o zbliżających się kalibracjach i obowiązkowym sprawdzeniu plomb.
Procedura powdrożeniowa: po każdej naprawie czy wymianie części związanej z tachografem od razu umawiaj kalibrację.
5. 🔧 Brak ważnego przeglądu technicznego pojazdu

Pojazd bez ważnego badania technicznego nie powinien w ogóle wyjechać na drogę – to poważne zagrożenie bezpieczeństwa. To naruszenie wykrywane jest najczęściej na drodze- podczas zatrzymania kierowcy na drodze. Brak ważnego przeglądu to najpoważniejsze naruszenie, które automatycznie wszczyna postępowanie w firmie o utratę dobrej reputacji przez przewoźnika.
Co grozi?
Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
Mandaty dla kierowcy i przedsiębiorcy
Zatrzymanie pojazdu do czasu wykonania badania
Utrata dobrej reputacji
Przybliżyliśmy 5 częstych naruszeń popełnianych przez firmy transportowe, które podczas kontroli ITD wychodzą najczęściej na jaw – od nieterminowego odczytu danych, przez błędy w ewidencji czasu pracy, aż po problemy z kalibracją tachografu i przeglądami technicznymi.
Choć każdy z opisanych punktów może wydawać się drobnym uchybieniem, ich suma przekłada się na wysokie kary finansowe, ryzyko utraty dowodów rejestracyjnych, a przede wszystkim na utratę dobrej reputacji przewoźnika.
Dlatego warto wdrożyć procedury: automatyczne systemy przypomnień, regularne szkolenia dla kierowców i osób zarządzających flotą, a także stały monitoring dokumentacji.