
Rejestrowanie dojazdu kierowcy do ciężarówki to temat, który budzi wiele wątpliwości w branży transportowej. W jaki sposób poprawnie dokumentować taki przejazd, aby spełniać wymogi prawne i uniknąć problemów podczas kontroli?
Czy dojazd do ciężarówki to czas pracy?
Zgodnie z art. 9 ust. 3 Rozporządzenia 561/2006, czas dojazdu kierowcy do ciężarówki, która znajduje się poza bazą pracodawcy lub miejscem zamieszkania kierowcy nie jest odpoczynkiem ani przerwą, lecz traktowany jako inna praca lub dyspozycyjność, w zależności od sposobu przemieszczania się.
Inna praca – jeśli kierowca samodzielnie prowadzi pojazd, np. własny samochód osobowy, aby dotrzeć do ciężarówki.
Dyspozycyjność – jeśli kierowca jest pasażerem, np. jedzie autobusem, pociągiem, taksówką lub samochodem prowadzonym przez innego kierowcę.
❗ Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kierowca dojeżdża do bazy firmy lub gdy ciężarówka znajduje się w miejscu zamieszkania kierowcy. W takiej sytuacji czas dojazdu uznawany jest jako odpoczynek.
Jak prawidłowo rejestrować dojazd kierowcy?
Aby uniknąć problemów podczas kontroli, kierowca powinien prawidłowo udokumentować swój dojazd. Można to zrobić na kilka sposobów:
Wpis manualny w tachografie cyfrowym – po dotarciu do ciężarówki.
Zaświadczenie o działalności – (tzw. urlopówka) wystawiane przez firmę na czas dojazdu.
Odręczny wpis na wykresówce (dla tachografów analogowych).
Wydruk z tachografu cyfrowego – z odręcznym oznaczeniem aktywności.
Dojazd kierowcy a czas pracy
Dojazd do ciężarówki zalicza się do czasu pracy, co oznacza, że może wpłynąć na konieczność odbycia odpoczynku. Przykładowo, jeśli kierowca spędził 2 godziny na dojeździe, to pozostały czas pracy w ciągu dnia się skraca.
Wyjątek: Jeśli dojazd odbywa się promem lub pociągiem i kierowca ma dostęp do kuszetki, może on zostać uznany za odpoczynek.
Źródło:
Zarządzający transportem